Pinceszínházi Helsingőr

Az elmúlt időszakban a szokásostól eltérően sok Hamlet előadást láttam. Ezeknek az interpretációknak a megtekintése pedig azt erősítette meg, hogy Shakespeare műve sok síkon értelmezhető. Az Örkény Színházban Bagossy László humoros és erős koncepciójú változata, a Barbican Theatre monumentális interpretációja Benedict Cumberbatch-csel, valamint legutoljára a Vörösmarty Színház értelmezése László Zsolt főszereplésével. Tény, hogy a Hamlet egy örökérvényű klasszikus, aminek mindig helye lesz a repertoáron. De hogyan néz ki egy ilyen grandiózus dráma egy kisebb színpadon? Hogyan lehet még újraértelmezni, és saját rendezői képünkre formálni? Milyen a Hamlet például egy pinceszínházban?

Hamlet 5

Fotó: színház.hu

Horgas Ádám egy ilyen kis térben képzelte el Hamlet tragédiáját. Mi több, csupán négy színészre osztotta a történet ikonikus szerepeit, akik karaktereiket cserélve próbálják kihozni magukból a legtöbbet az új „bőrben”. Ez kétségtelenül imponált a kis térnek, s könnyebben nyomon követhető volt, mi is történik körülöttünk. A szereplők ismertetőjegyei (pl. Horatio szemüvege, Gertrud koronája, és Ophelia hajfonata) cserélnek gazdát, amikor férfiből nő, nőből férfi lesz.

Nyilvánvaló, hogy ennek az előadásnak az ötletessége az egyik erőssége . A rendező elsősorban a dráma komikus oldalát emeli ki, amelyre képes egy egészen jól működő koncepciót ráhúzni. Ez egyértelműen abban nyilvánul meg, hogy a színészek a megkülönböztető jegyektől eltekintve egyáltalán nem használnak kellékeket. Egymást támogatva és kisegítve születnek meg olyan triviális tárgyak, mint a pohár, amelyet pont az tesz érdekessé, hogy nincs jelen: a hangok és a kézjáték viszont mégis teljességében képesek megteremteni azt. Nagyban befolyásolja az előadás hangulatát és hitelét az, hogy mennyire sikerül „koncepcióhűen” és meggyőzően megálmodni az Egérfogó jelenetét. Itt, Hamlet teremti meg a gesztusokat és hangokat, miközben marionett-bábuként rángatja királynőt s királyt is, akinek halálát a rokon kígyó hozza el végül. Rövid, de ötletes megoldás, amelynek nem volt szüksége drámai felhangra vagy „túljátszásokra”.

hamlet1

Fotó: Csicsely Zoltán

A díszlet is egyedi, igazi hangulatteremtő „kellék”. A speciális térvetítés igazi látványszínházzá varázsolja a Hamletet: ilyen különleges térnek csak akkor van értelme, ha valóban célorientáltan szolgálja az előadás menetét. Márpedig ezek a pillanatok valóban a dán kikötőbe, a tenger mellé repítettek minket: ahol bohókásan várakoznak a kis hajók, miközben a tenger hullámai vetítődnek a díszlet falára. Ez a díszlet azonban nemcsak hangulatteremtés szempontjából fontos: okos kellékként létezett drámai pillanatokban is, például Ophelia megrázó halálának jelenetében.

Egy ilyen koncepció esetében természetesen egyáltalán nem mindegy, kikre bízza a direktor a dráma karaktereinek megformálását. Igazi kaméleonokra, kisebb karakterekben is biztosan létező színművészekre volt szüksége. Ez pedig, az esetek többségében sikeres is. Juhász Réka például egyszerre képes hitelesen hozni többek között az ártatlan Ophelia és a sírásó szerepét. Ezekben a váltásokban nem ruha- vagy kellékcsere történik. Inkább a lélek változik: a szende szűz helyében két pillanattal később már a bűnös királyné áll.

hamlet3

Fotó: Csicsely Zoltán

A rendezés ötletessége mellett az előadás legjobban eltalált pontja Szirtes Balázs jelenléte. A fiatal színész egyszerre meggyőző a hűséges Horatio és a jóságos, erényes Polonius szerepében, de mulatságos perceket nyújt királynéként is. Gerner Csaba sem okoz csalódást: ahogy kollégái, ő is ötletesen játszik hangjával, legyen szó Claudiusról vagy csupán egy francia cselédlányról, aki éppen nem tudja kimondani az r hangot.

Ilyen sziporkázó teljesítmények mellett egy erős és egyedi Hamletre van szükség. Jaskó Bálint azonban messze elmarad kollégái játékától, amely egyaránt fakadhat tapasztalatlanságából illetve a szerep értelmezésének hiányából. Még szüksége lenne pár évre, hogy hiteles személyiséggel ruházza fel szerepét és megtalálja annak komikus oldalát.

A Horgas-féle Hamlet egy életvidám és ötletes színpadi játék, amely hűen követi a cselekményeket, miközben egyenlő arányban adagolja humoros koncepciójának elemeit is. A kiváló az, amikor ez a kettő képes egybe olvadni, és karöltve működni a színpadon. Ez teszi ezt a Hamletet igazán érdekessé.

Szereplők

Jaskó Bálint

Juhász Réka

Gerner Csaba

Szirtes Balázs

Alkotók

Mozgás, videó: Horgas Ádám

Díszlet: Horgas Péter

Jelmez: Bujdosó Nóra

Fény: Czeglédi Kornél

Hang: Tichy Ádám

Kellék: Borsos Mónika

Ügyelő, rendezőasszisztens, súgó: Pogács Zsuzsa

Rendező: Horgas Ádám

Leave A Comment